Stein Villas Minnefond

Gratulerer Bendik Smedåsgjelten Qvam med tildelingen fra Stein Villas Minnefond 2026!

Han kunne dessverre ikke være tilstede fysisk, og sendte derfor denne videoen.

https://www.facebook.com/reel/1697430001297228

Begrunnelse for utdeling

Utdeling nr 2 Mai 2026 Stein Villas Minnefond

Utdeling skjer i forbindelse med åpningen av Musikkhelga i Tingbygningen Hunn fredag 29. mai 2026. Etter Stein Villas bortgang i september 2024 ønsket familien å opprette et minnefond i samarbeid med Gjøvik spelmannslag, for å stimulere til videreføring av det som Stein representerte i sitt virke i musikklivet. Stein var en viktig og anerkjent ressurs i mange musikkmiljøer, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Han var sjangeroverskridende, kreativ og åpen, og har inspirert, gledet og berørt i mange miljø gjennom sin formidling, veiledning og tilstedeværelse.

Vedtektene sier:

“Tildeling skjer etter innkomne forslag til styret for minnefondet, eller kandidater som styret selv oppnevner. Minnefondets styret bekjentgjør fristen for forslag til kandidater gjennom tilgjengelige informasjonskanaler. Tildeling fra minnefondet skjer fortrinnsvis i forbindelse med Musikkhelga på Gjøvik”.

Styret i minnefondet er; Familierepresentant Trond Villa, representant fra Gjøvik spelmannslag Bent Åserud, og leder i Gjøvik Spelmannslag Synøve Nordal Nettum. For å få kandidater til utdelingen, sendte vi ut en e-post i januar 2026. Vi fikk FolkOrg til å dele til sine medlemslag. Vi har også sendt videre til andre personer og organisasjoner utenfor FolkOrg. Vi satte en frist til 10. april for å få inn kandidater. Styret har fått henvendelser med forslag til kandidater. Styret har også selv kommet med kandidater til tildelingen. Etter vurderinger av kandidatene, har styret i Minnefondet besluttet å tildele fra Minnefondet for året 2026 kr 20.000,- til Bendik Smedåsgjelten Qvam.

Bendik er en musiker, som på så mange måter deler de samme musikalske verdiene og målsettingene som Stein Villa hadde. Steins hovedinstrumenter var fiolin og gitar og Bendiks er trumpet og gitar. Utover disse hovedinstrumentene har de begge hatt en nysgjerrighet og et ønske om å utforske nye klanger. Og det har de funnet i de gamle instrumentene. Ikke minst har det vært viktig for dem å bygge de selv.

Bendik leier nå verkstedet som Magnar Storbekken eide i hans levetid. Her lager Bendik forskjellige tradisjonelle blåseinstrumenter, som blant annet bukkehorn, lur og fløyter, både for salg og eget bruk. Han er en multiinstrumentalist med et høyt musikalsk nivå på de instrumentene han trakterer. Som Stein, er han en ettertraktet formidler og kursholder. Han komponerer, arrangerer, og spiller folkemusikk i tradisjon eller nykomponert, alene eller sammen med andre.

Bendik har tidligere flere kappleikseiere i sin klasse. Han har mottatt stipend og priser som Fureprisen (2018), Statens kunstnerstipend (2023 og 2025), Sparebank 1 Østlandets talentstipend (2019) og Egil Storbekkens minnepris (2024). I år (2026) fikk han også sammen med Synnøve Brøndbo Plassen, Spelemannsprisen i klassen for tradisjonsmusikk. Vi gratulerer hjertelig med denne prisen!

Bendik hadde god kontakt med Stein, Marit og Gjøvik Spelmannslag både under Musikkhelga i 2024, flåte-konserten sammen med Stein i august 2024 og senere med Spelmannlaget under Musikkhelga i 2025.

Styret i minnefondet ønsker å vise Bendik at vi setter pris på hans engasjement for tradisjonsmusikken, og hans store interesse for å ta vare på, og bygge instrumenter som kan brukes av dagens musikere. Disse instrumentene finnes ikke på lager i musikkforretninger, så det er utrolig viktig at noen tar opp arven etter jobben som Storbekken, Stein Villa og andre ildsjeler har utviklet og delt med kjærlighet for folkemusikken vår.

Gratulerer med tildelingen
fra styret i Stein Villas Minnefond.